Jongeren (12 tot 17 jaar)

Droom je er van om toneel te spelen? Wil je graag goochelen met klanken, spontaan poëzie uit je mouw schudden of gewoon gezellig creatief zijn met taal? Of je nu een spraakwaterval bent of niet, in de richting Woord ben je welkom!

Woord & theater


Elke opleiding omvat 2 wekelijkse lesuren gespreid over 2 momenten:

  • 1 uur woordstudio: je leert je vlot en correct uitdrukken in het Nederlands. Via allerlei oefeningen werken we aan stemtechniek, ademhaling, juiste uitspraak, articulatie, lichaamstaal en présence. We worden ons bewust van de kracht van het woord. Ook expressie en creativiteit is belangrijk voor ons.
  • 1 uur te kiezen uit:
Speltheater

Hoe komt een scène tot leven? Samen improviseer je of verdiep je je in scenario’s. Je zoekt de juiste toon en emotie, verkent personages en leert met verve een stuk op de planken te zetten. Niet alleen voor spelen is er ruimte, ook wie zelf theater wil maken, al dan niet met tekst, kan hier zijn ei kwijt.

Verteltheater

Gedichten, monologen, speeches. In verteltheater leer je deze teksten op een podium te zetten. Hoe zorg je ervoor dat iets boeiend blijft terwijl je in je eentje, zonder tegenspelers en al te veel rekwisieten in de spotlight staat? In dit vak vertrek je vanuit je eigen persoonlijkheid.

Spreek-en communicatietraining

Hier ligt de nadruk op informeren, overtuigen en entertainen. We verwoorden onze persoonlijke mening in een gestructureerd opgebouwde argumentatie. We presenteren, modereren en discussiëren.


Na 3 jaar wordt woord- en dramastudio vervangen door Cultuurlab:
We verdiepen ons in de wereld van de poëzie en de literatuur en in de wereld van het theatergebeuren rondom ons als inhoudelijke aanvulling op de praktijk van het atelier. We wonen bovendien een aantal toneelvoorstellingen bij die worden geanalyseerd en toegelicht. Ook de actualiteit wordt opgevolgd: literaire prijzen, genomineerde auteurs, spraakmakende regisseurs of voorstellingen, jarige of overleden auteurs…
In het laatste jaar maken we zelf een eigen ‘theaterproject’.

Nieuw dit jaar zijn de opties Theater maken en Cabaret & Comedy:

Theater maken

Bij ‘theater maken’ is de belangrijkste vraag: hoe breng ik een scène tot leven?  Je neemt de positie in van maker/regisseur om jouw verhaal te vertellen.  Daarbij kan het uitgangspunt een theatertekst zijn, maar evengoed een onderwerp, afbeelding, muziekfragment of sfeer. In kleinere groepjes ga je aan de slag waarbij je je medemakers (of af en toe jezelf) de vloer op stuurt om je ideeën vorm te geven. Welke boodschap wil je overbrengen? Hoe maak je gebruik van decor en andere attributen? We werken toe naar een voorstelling waarbij je jouw keuzes laat smaken door publiek!

Cabaret & Comedy

Bij ‘cabaret & comedy’ leer je het metier van de cabaretier: het manusje-van-alles op het podium! Je vertelt verhalen, brengt mensen aan het lachen, maar weet ze ook te ontroeren. De belangrijkste drijfkracht blijft het gesproken woord, maar ook kleinkunst en andere vormen van expressie kunnen aan bod komen. Cabaret is maatwerk: de vorm waarin je dit doet is vrij te kiezen. We werken met teksten van bekende cabaretiers, maar gaan ook op zoek naar een verhaal die je zelf wil vertellen. Ook wie het podium op wil als pur sang stand-up comedian komt helemaal aan zijn trekken in deze optie. We verkennen verschillende soorten humor en we bestuderen technieken waarmee je zelfs het moeilijkste publiek aan het lachen brengt. Uiteraard testen we daarna al die vaardigheden uit in kleine conferences.

Duur?

2 lesuren (2 x 60 min) per schoolweek op maandagavond, dinsdagavond, woensdagnamiddag, vrijdagavond en zaterdagvoormiddag in:

Je volgde reeds de 2de graad, je vond het keitof en zou dolgraag verder doen? Super!

De eerste twee jaar krijg je twee uur les. Je volgt het groepsvak Expressie waar je door middel van improvisatie en andere spelopdrachten aan gezichtsexpressie, lichaamstaal en stem werkt om situaties en personages vorm te geven.

Daarnaast krijg je in een klein groepje een uur Spelen en vertellen. Hier leer je samen of alleen te spelen, te reageren op elkaar en via uiteenlopende opdrachten aan (kort) tekstmateriaal te werken. Om uiteindelijk verhalen, gedichten, dialogen… op een overtuigende manier op de planken te zetten.

In het derde jaar worden de twee uren aansluitend gegeven: Woordlab. In kleine groepen ga je verder aan de slag met improvisatie en verschillende soorten tekstmateriaal. Je verkent expressieve en theatrale vaardigheden, ontwikkelt personages en werkt toe naar een voorstelling voor publiek.

 

Je volgde nog nooit woordkunst en drama maar je zou er super graag mee beginnen. Welkom!

De eerste twee jaar krijg je twee uur les. Je volgt het groepsvak Woordstudio waar je woorden correct en verstaanbaar leert uit te spreken. Ook werken we door middel van improvisatie en andere spelopdrachten aan gezichtsexpressie, lichaamstaal en stem om situaties en personages vorm te geven.

Daarnaast krijg je in een klein groepje een uur Spelen en vertellen. Hier leer je samen te spelen, te reageren op elkaar en via uiteenlopende opdrachten aan (kort) tekstmateriaal te werken. Om uiteindelijk verhalen, gedichten, dialogen… op een overtuigende manier op de planken te zetten.

In het derde jaar worden de twee uren aansluitend gegeven. In kleine groepjes wordt dieper ingegaan op het spelen en vertellen; toch kan je al een focus kiezen. De drie opties liggen inhoudelijk dicht bij elkaar, maar elk met een eigen accent. Hou je van samenspel en personages vertolken? Dan is Spelen misschien iets voor jou. Of deel je liever een verhaal met een publiek? Wie weet is Vertellen dan jouw ding. Heb je er graag wat spreekopdrachten en tips om vlot voor een groep mensen te praten bij? De combinatie Spreken en vertellen is dan een goede keuze!

Na 3 jaar woordlab start de 4e graad met (minstens) 2 wekelijkse lesmomenten:

Cultuurlab:
In groep verdiepen we ons in de actuele cultuurwereld met zijn verschillende kunstvormen. Theater krijgt daarbij een grote focus, maar ook film, literatuur, beeldende kunst, dans, muziek en poëzie… horen daar onlosmakelijk bij. Samen bekijken we het aanbod van de culturele centra en trekken er ongeveer maandelijks op uit. In de lessen worden de gekozen voorstellingen toegelicht, besproken en geanalyseerd. Ook krijg je de kans als ‘maker’ zelf te experimenteren.

Daarnaast kan er gekozen worden uit:

Speltheater: Hoe komt een scène tot leven? Samen improviseer je of verdiep je je in scenario’s. Je zoekt de juiste toon en emotie, verkent personages en leert met verve een stuk op de planken te zetten. Niet alleen voor spelen is er ruimte, ook wie zelf theater wil maken, al dan niet met tekst, kan hier zijn ei kwijt.

Verteltheater: Gedichten, monologen, speeches. In verteltheater leer je deze teksten op een podium te zetten. Hoe zorg je ervoor dat iets boeiend blijft terwijl je in je eentje, zonder tegenspelers en al te veel rekwisieten in de spotlight staat? In dit vak vertrek je vanuit je eigen persoonlijkheid.

Spreken en presenteren: Hier ligt de nadruk op informeren, overtuigen en entertainen. We verwoorden onze persoonlijke mening in een gestructureerd opgebouwde argumentatie. We presenteren, modereren en discussiëren.

Theatermaken: Bij ‘theatermaken’ is de belangrijkste vraag: hoe breng ik een scène tot leven?  Je neemt de positie in van maker/regisseur om jouw verhaal te vertellen.  Daarbij kan het uitgangspunt  theatertekst zijn, maar evengoed een onderwerp, afbeelding, muziekfragment of sfeer.

In kleinere groepjes ga je aan de slag waarbij je je medemakers (of af en toe jezelf) de vloer op stuurt om je ideeën vorm te geven. Welke boodschap wil je overbrengen? Hoe maak je gebruik van decor en andere attributen? We werken toe naar een voorstelling waarbij je jouw keuzes laat smaken door publiek!

Cabaret & Comedy: In de optie Cabaret & Comedy leer je het metier van de cabaretier: het manusje-van-alles op het podium! Je vertelt verhalen, brengt mensen aan het lachen, maar weet ze ook te ontroeren.

De belangrijkste drijfkracht blijft het gesproken woord, maar ook kleinkunst en andere vormen van expressie kunnen aan bod komen. Cabaret is maatwerk: de vorm waarin je dit doet is vrij te kiezen.

We werken met teksten van bekende cabaretiers, maar gaan ook op zoek naar een verhaal die je zelf wil vertellen.

Ook wie het podium op wil als pur sang stand-up comedian komt helemaal aan zijn trekken in deze optie. We verkennen verschillende soorten humor en we bestuderen technieken waarmee je zelfs het moeilijkste publiek aan het lachen brengt. Uiteraard testen we daarna al die vaardigheden uit in kleine conferences.

Duur?

2 lesuren (2 x 60 min) per schoolweek op maandagavond, dinsdagavond, woensdagnamiddag, vrijdagavond en zaterdagvoormiddag in:

Hoeveel kost een opleiding woord?

meer info

Vanaf welke leeftijd kan ik inschrijven?

meer info

Hoe kan ik als nieuwe leerling inschrijven in de studierichting woord?

meer info

Verhalen uit de academie

CinemAcademie

Kortfilms, documentaires en interviews die jij zeker moet gezien of gelezen hebben!

online-academie

Leuke, toffe en creatieve opdrachten om thuis te doen!

Academiejaarkalender

Dé academiejaarkalender 2019-2020.  Super handig om saaie vrije dagen en amusante academiedagen nauwkeurig bij te houden.  Sowieso houden we iedereen ook via onze social media (facebookpagina) op de hoogte van deze praktische regelingen. 

kalender kunst & cultuur 2019-2020

Op ons prikbord: kalender kunst & cultuur voor onze leerlingen 4de graad beeldende en audiovisuele kunsten.